کوپلینگ لاستیکی:

هدف اولیه ی کوپلینگ لاستیکی این است که دو قطعه ی جدا از هم که دارای حرکات لرزشی نیز هستند را به هم متصل می کند و اجازه جابجایی و یا حرکت و یا لرزش بین آنها را نمی دهد و به همین دلیل انتخاب و نصب و نگهداری کوپلینگ لاستیکی استاندارد و باکیفیت مطلوب و بالا می تواند صرفه جویی در هزینه نگهداری و زمان و استهلاک و عایق بندی و آبکاری مناسبی را داشته باشد.

درطراحی و ساخت کوپلینگ های لاستیکی پارامتر های متعددی ایفای نقش میکند. مثل محدودیت محیطی که کوپلینگ لاستیکی در آن مورد استفاده قرار می گیرد .

مثلا کوپلینگ لاستیکی که در صنایع خودروسازی مورد استفاده می گیرد و یا در صنایع کشتی سازی به دلایل شرایط محیطی خاص محدودیت های طراحی را بوجود می آورد .

و یا سرعت گشتاوری که قرار است کوپلینگ لاستیکی تحمل و یا انتقال دهد باز در طراحی و ساخت آن و بخصوص کیفیت مواد اولیه تولید کننده آن بسیار مهم و حساس است.

حتی تلرانس پارامترهایی نظیر میزان و نوع انحراف آن می تواند در انتخاب نوع کوپلینگ تعین کننده باشد .

میزان حداکثر انحراف و لقی مجاز و تعیین ابعادی و متریال کوپلینگ و .. . همواره مورد توجه طراحی کوپلینگ لاستیکی است .

درنصب و نگهداری کوپلینگ همواره بایستی اتصال و جداسازی کوپلینگ لاستیکی آسان باشد همواره بایستی امکان عدم هم راستایی را بین محور چرخشی و شفت فراهم کند و بطور کلی کوپلینگ نباید قطعه ای پرتاب شونده داشته باشد .

و همواره هم تراز قطعه استفاده شود و باید در دمای کاری هم ترازی ایده آل باشد .باانجام بازرسی چشمی و چک کردن نشانه های سایش به راحتی می توان متوجه معیوب شدن کوپلینگ شد البته استفاده از انواع لاستیک کوپلینگ در شرایط و محیط های بد کاری نیاز به بازدید های بیشتری دارد .

از دلایل اصلی خرابی کوپلینگ ها نصب نامناسب و یا انتخاب کوبلینگ لاستیکی نامناسب و کارکرد فراتر از قابلیت های طراحی است .فهمیدن دلیل خرابی کوپلینگ از سروصدای غیر طبیعی و صدای ضربه و یا ارتعاش و یا تکان زیاد یا خرابی آن در آبندی و نشت روغن قابل بررسی است.

ما میدانیم که انواع لاستیک کوپلینگ اصولا در نقاطی استفاده می شوند که لازم است نیرویی منتقل شود و در عین حال ضربات ناشی از راه اندازی و یا توقف ناگهانی تجهیزات را خنثی کند لذا انواع کوپلینگ اعم از ضد روغن و حرارت و ضد اسید بودن و یا مقاومت در آب شور دریا و مقاوم بودن دربرابر عوامل شیمیایی و سایش و مقاومت دربرابر فشار و استفاده در صنایع غذایی و دیگر کاربردها تولیدات متنوعی را در صنعت کوپلینگ لاستیکی بوجود آورده است.